Introjekcja norm staje się możliwa dzięki identyfikacji z wszechmocnym autorytetem

Poczucie bezsilności wobec wymagań autorytetu i narastający lęk przed władzą kształtują mechanizm obronny w postaci identyfikacji z autorytetem. Zamiast przeciwstawiać się żądaniom, kwestionować ich sens, jednostka akceptuje je z lęku przed sankcjami (kara cielesna, utrata miłości, społeczna izolacja), a następnie stara się je, oczywiście, spełniać. Dla uniknięcia przykrych sankcji i z lęku przed nimi jednostka wyrabia w sobie mechanizm obronny, polegający na identyfikowaniu się z autorytetem, osobą znaczącą, zajmującą wyższą pozycję w hierarchii społecznej, np. z nauczycielem albo przełożonym. Dziecko, a następnie dorosły, uczy się przetwarzać zagrożenia w taki sposób, że z czasem sam staje się tym, który zagraża. Dzieci, które boją się duchów, uwielbiają straszyć rówieśników duchami, za które same się przebierają. Bolesne przeżycia, na przykład częste kary rodziców i nauczycieli, przykre wizyty u dentysty, są przekazywane innym przez identyfikację z agresorem. Zdaniem Anny Freud: „Dziecko, przechodząc od fazy pasywności przeżyć w fazę aktywnego uczestnictwa w zabawie, wyrządza swemu towarzyszowi taką samą przykrość, jaka przytrafiła się jemu, i w ten sposób mści się na osobie zastępczej”.

Witam, mam na imię Jolanta i za pomocą tego bloga chciałabym Wam przekazać jak bardzo ważnym zjawiskiem jest edukacja. Mam nadzieję, że wiedza, którą dostaniecie, pomoże wam z rozwojem waszej kariery!
error: Content is protected !!